Saturday, September 5, 2009

BERKATA Imam al-Syafie perkara yang lebih menganiayai diri sendiri ialah mereka merendahkan dirinya kerana dunia, memuji mereka tidak dikenali dengan lebih dekat dan mengasihi sahabat yang tidak memberi manfaat untuknya.

Lukmanul Hakim pula berkata: "Hai bangsa Adam, jauhkan olehmu daripada lima perkara yang membinasakan semua manusia, iaitu:

"Menipu kawan sendiri, tidak mengikut nasihat ulama, menghina dirinya kerana tamakkan harta, membesarkan dirinya atas saudara yang lain dan selalu mengikut hawa nafsu."


.. Ya Allah, tidakkah aku sudah menunjukkan kebenaran, adakah ini ujian Mu ya Rabbi?

Some truth were then turned to LIES. I don't know what has gone wrong. Maybe, me myself, has been too much involved. Again! Another mistake I have made. And for things I have made and done, I am now having the "hadiah" for being too CARE.?

A friend keep on checking on his sweetheart, although I didn't tell him anything and I keep on motivating him, I know one day Allah would open up his eyes and heart.. and yes the HURT truth revealed...

Berkata ulama: "Hai anak Adam, lazimnya olehmu diam supaya engkau dinamakan orang yang berakal kerana orang yang berakal itu tidak bercakap, melainkan atas sesuatu hajat yang menjadi kepastian untuknya atau kerana perkataan yang memberi nasihat.

"Dan tiadalah orang yang berakal itu fikirkan, melainkan pada akibat dunia dan akhirat.

"Hai orang yang berakal, ikatkan olehmu lidahmu melainkan menyebut nama Allah atau perkataan yang benar atau memberi nasihat kepada manusia atau kerana mengucap syukur kepada nikmat Allah."


Again, aku sangat khilaf, aku lupa.. akulah manusia yang penuh dengan negative vibe dalam jiwanya. I ended up "bercakap" daripada "berdiam diri sahaja"...

Astaghfirullah Al Azim............. Ya Allah betapa bodohnya hamba Mu ani

Sabda Rasulullah bermaksud: "Sesiapa berhajat untuk mencari kawan yang setia, maka Allah itulah yang terlebih patut engkau jadikan kawan kerana Dia bersifat kasih sayang pada dunia dan akhirat.

"Lagi pun sesiapa berhajat untuk bersuka ria, maka al-Quran itu memadailah dengannya dan sesiapa yang teringin untuk mengajar, maka memadailah dengan mengingati mati.

"Sesiapa yang berhajat dengan kekayaan, maka memadailah dengan sedikit itulah kekayaan atau kaya hati, maka jika engkau tidak mengambil pengajaran dengan empat rangkaian ini, adalah neraka itu lebih sesuai dengannya."‌


I Guess.. I just lost another good friend.. because of my silliness!

0 comments: